Semináre
CELSI Frontiers Seminár bol o vplyve technologických a environmentálnych transformácií na pracujúcich a o úlohe celoživotného vzdelávania

7. apríl 2025
Na poslednom CELSI Frontiers Seminári diskutoval tím CELSI o vplyve technologických a environmentálnych transformácií na pracujúcich a o úlohe celoživotného vzdelávania, spolu s Luciou Mýtnou Kurekovou.
V piatok 4. apríla výskumná pracovníčka CELSI Lucia Mýtna Kureková predstavila výskumný článok, ktorý spolu ňou napísali Miroslav Štefánik a Ivana Studená, pod názvom „Úloha sociálneho dialógu pri zvyšovaní účasti na celoživotnom vzdelávaní a zmierňovaní nerovností“.
Ich výskum sa zaoberá výrazným dopadom zintenzívňujúcich sa technologických a environmentálnych zmien na zamestnancov a firmy – najmä na osoby s nižším vzdelaním, starších pracovníkov, ľudí zamestnaných v profesiách s vysokým rizikom digitalizácie alebo automatizácie, či dočasne zamestnaných.
Štúdia ukazuje, že sociálny dialóg, predovšetkým hustota odborovej organizovanosti, výrazne zlepšuje prístup k celoživotnému vzdelávaniu naprieč Európou. Často však pomáha tým, ktorí už majú vyššiu pravdepodobnosť zapojiť sa – napríklad ľuďom s vyšším vzdelaním. Zraniteľné skupiny, ako sú nízkokvalifikovaní alebo pracovníci vo vysoko ohrozených profesiách, stále čelia prekážkam.
Článok odporúča silnejšiu úlohu zamestnávateľských združení a cielenejšiu podporu odborových zväzov s cieľom znížiť tieto nerovnosti.